شفقنا- روحانی سرشناس و تندروی اندونزیایی از تبعید در عربستان سعودی بازگشت.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز، «محمد رزق شهاب» روحانی تندرو و ۵۵ ساله اندونزیایی که به اتهام ارسال پیام‌های پورنوگرافی و توهین به ایدئولوژی سکولار حاکم بر اندونزی در عربستان به صورت تبعید زندگی می‌کرد به این کشور بازگشت و مورد استقبال هواداران خود قرار گرفت. شهاب بنیانگذار و رهبر گروه اسلامگرای جبهه مدافعان اسلامی است. وی که با اتهامات کیفری روبرو است، از سال ۲۰۱۷ تا چند روز پیش در تبعید در ریاض، عربستان سعودی زندگی می‌کرد.

جبهه مدافعان اسلامی Islamic Defenders’ Front به اختصار FPI در ۱۷ اوت ۱۹۹۸ تأسیس شد و رهبری آن را حبیب محمد رزق (رازق) بن حسین شهاب برعهده داشت. این گروه به علت حملاتش به کلوبهای شبانه و بار مشروب فروشی در جاکارتا و دیگر مناطق اندونزی شهرت داشت و اعضای آن از چندان خوشنامی نیز برخوردار نیستند.

بی‌نظمی ایجاد شده در فرودگاه جاکارتا که از سوی هواداران این روحانی به وجود آمده باعث به هم خوردن برنامه پروازی برخی هواپیماها شده است. شهاب در سال ۲۰۰۸ نیز به خاطر مواضع خشونت‌آمیز و نفرت‌پراکنی مذهبی و قومی به زندان افتاده بود. اظهارات او و تحریک هوادارانش باعث سقوط دولت مسیحی «آهوک» در سال ۲۰۱۷ شد.

گفتنی است اندونزی بزرگترین کشور اسلامی است که ایدئولوژی آن سکولار و پیروزی از اسلام میانه‌رو است.